Anker en ankerbak

Het anker bij de Zephyr is van het type Bruce-anker en nogal klein uitgevallen voor een schip van 13 ton. Daarnaast staat de ankerlier vlak voor de gasbun, die half door het dek is gezet en aan alle kanten roest. De 8 mm ankerketting komt over een kapotte ankerrol op de boeg naar binnen, loopt dan naar de lier en vervolgens weer terug naar de boeg waar een doorvoer naar beneden is gemonteerd. En precies daar verhinderen de spanten een vlotte doorgang van de ketting. De ketting wordt opgevangen in een plastic bak waar je van binnen uit heel moeilijk bij kan komen.

Nu zal ankeren in de toekomst vaak gaan voorkomen, dus is het zaak om dit voor eens en altijd op te lossen. Kortom, ook het dek bij de boeg gaat veranderen. Eerst wordt die opengeslepen en wordt met de nodige hindernissen de loodzware stalen gasbun verwijderd. Het ziet er al meteen een stuk ruimtelijker uit. Maar nu de nieuwe indeling. Om die te kunnen bepalen moeten we nu al een beslissing nemen welk type anker we gaan aanschaffen en hoe we dat gaan gebruiken.

De nieuwe generatie ankers heeft een nog beter ingravingsvermogen dan het klassieke ploegschaaranker waarmee de vorige boot was uitgerust. Favorieten zijn de Rocna, Vulcan en Mantus ankers, alleen zijn die niet zo makkelijk op te bergen. Tenzij je die onderdeks kan wegbergen, maar laten we eerlijk zijn: een anker is ook een laatste redmiddel als de motor het plotseling laat afweten. Dus het anker moet gebruiksklaar liggen als je vaart op de binnenwateren.

De vraag is welk anker geschikt is voor de Zephyr. Gerjan hecht weinig geloof aan de standaard verhalen van leveranciers: als je 8x de waterdiepte steekt met een 10 mm ketting dan blijft de boot ook zonder een anker op zijn plaats. Uit verschillende berekeningen van gepassioneerde zeezeilers blijkt dat zelfs bij een zware storm en sterke stroming rond 1600 kg trekkracht op de ankerketting komt te staan bij een schip als de Zephyr. De breeksterkte van 8 mm ketting (grade 40) ligt op 4000 kg. Voor een schip van tussen de 12 en 15 ton volstaat een anker tussen 20-25 kg, mits een ketting wordt gebruikt. En aangezien die ketting ook meteen als ballast zal dienen (50 mtr = 70 kg) gaan we daarvan uit.

Anker door de boegspriet

Anker door de boegspriet

Een moeilijker probleem is het opbergen van het anker. Het Mantus-anker is voorzien van een ronde beugel waardoor het anker alleen voor op deboegrol gevoerd kan worden. Gerjan wil proberen een opklapbare steun te maken, een soort boegspriet, waar het anker onder hangt en dat in zijn geheel omhoog scharniert. Na enig zoeken blijkt dat er een Vulcan anker bestaat (van de firma Rocna) dat daarvoor is bedoeld.

De Vulcan heeft ook een kortere stang dan de Rocna of Mantus — circa 53 cm — waardoor de boegspriet ook minder lang hoeft te zijn.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *